UMBERTO ECO NASIL YAZIYOR DU.?

Umberto Eco’nun Kendi Kendisine Sorduğu “Nasıl Yazıyorum.?” Sorusuna Verdiği Yanıtları

Paylas:
  • Facebook'da Paylaş
  • Twitter'da Paylaş

UMBERTO ECO NASIL YAZIYOR DU.?

Umberto Eco’nun Kendi Kendisine Sorduğu

“Nasıl Yazıyorum.?” Sorusuna Verdiği Yanıtları

Umberto Eco, düşünsel birikimini yazınsal dünyasında oldukça etkili bir biçimde kullanarak şekillendirebilen ve bu birikimin dönüştüğü noktalardaki hayat belirtilerini gözlemleyebilen yazarların başında geliyor.

Yaşamı boyunca yazdığı kitaplarla ve üniversitede verdiği derslerle söz konusu birikimin dönüşümünü sağladı ve geleceğe oldukça nitelikli eserler bıraktı.

İnsan ve iletişim etkileşimi üzerinde önemli çalışmalar yapan Umberto Eco'nun edebi anlamda ürettiği eserler hakkında "Nasıl yazıyorum.?" sorusuna verdiği cevapları, yazarın Edebiyata Dair isimli kitabından alıntılayarak listeledik.

 

1."Yazınsal yapıtların yazarı olarak esasında oldukça sıra dışı bir özne sayılırım..."

"...Aslında sekiz ve on beş yaşları arasındayken öykü ve romanlar yazmaya başladım, sonra yazmayı bıraktım ve elli yaşımın eşiğindeyken tekrar yazmaya başladım..."

 

2. "On altı yaşındayken içimde şiire yönelik bir ilgi doğdu..."

Umberto Eco portrayed in his house in the center of Milan. © Andrea Frazzetta for The Times

"...Hermenik şairleri yutarcasına okuyordum, La Ronda dergisi yazarlarının benimsediği klasisizmden ve Vincenzo Cardarelli'den etkileniyordum..."

 

3. "Otuz yıldan fazla bir süre aldığım bu kararın acısını hiçbir zaman çekmedim..."

 "...Söylemek istediğim şey şu: Bilim konusunda yazmaya mahkum olup da sanata geçme arzusuyla yanıp tutuşanlardan olmadım. Bu biçimde kendimi tamamıyla gerçekleştirdiğimi kabul ediyordum, hatta Platoncu bir küçümseme tonuyla şairleri, kendi yalanlarının tutsağı, taklitlerin taklitçileri olarak görüyordum..."

 

4. "Aslında, şimdi fark ettiğim bir şey var..."


 "...O sırada bir yandan da ayırdına bile varmadan üç biçimde anlatı tutkumu tatmin etmekteydim. Her şeyden önce, sürekli olarak bir özlü anlatı alıştırması yapıyordum..."


5. "İlk romanım Gülün Adı'nı kırk altı ile kırk sekiz yaşlarımda yazdım..."

umberto-eco-internet-encourage-la-lecture-de-livres-parce-qu-il-augmente-la-curiositeM27925

"...Beni bir roman yazmaya götüren (Nasıl denir.? Varoluşsal.?) güdüleri tartışmak niyetinde değilim: Bunlar pek çok, muhtemelen kendi aralarında toplanıp bir yekun oluşturuyorlar, bu nedenle bir roman yazma isteğine kapıldığımı söylemenin oldukça yeterli bir güdü olduğunu düşünüyorum..."

 

6. "Kural yok ya da bir sürü, değişken ve esnek kural var ve ilham magması yok..."

"Ama bir çeşit başlangıç fikri olduğu ve yavaş yavaş gelişen bir sürecin çok net aşamaları olduğu doğru. Üç romanımın hepsi bir imgeden birazcık daha fazla bir şey olan ufuk açıcı küçük bir fikirden doğdu..."

 

07. "Kısıtlamalar her sanatsal çalışma için temel niteliğindedir..."


 "...Tempera tekniği yerine yağlıboya, duvar yerine tuval kullanmaya karar veren ressam, bir başlangıç tonalitesi yeğleyen müzisyen (sonra bunu değiştirecek, tekrar değiştirecek ama yine de o tonaliteye dönmek zorunda kalacaktır), uyak ve hece ölçüsü kafiyesini oluşturan şair bir kısıtlama seçmiş olur..."


08. "Her şeyden önce, bir roman yazmak söz konusu olduğunda yazma eylemi sonradan geldiğinden önce okuyorum..."

 "...Şemalar çiziyorum, kahramanlarımın portrelerini, yer haritalarını ve zamansal sekans şemalarını tasarlıyorum. Bütün bunlar fosforlu kalemle de bilgisayarla da yapılabilir, her şey o an nerede olduğunuza, ne tür bir anlatısal fikir söz konusu olduğuna ve kaydetmek istediğiniz veriye bağlı:

Fikir aklınıza trende geldiyse tren biletinin arkasına, bir deftere, bir tarifeye tükenmezkalemle yazabilir, ses kayıt cihazına kaydedebilir hatta gerekirse böğürtlen suyu bile kullanabilirsiniz..."

 

09. "Sonra başıma gelen şey şu oluyor..."


 "...Bu yazdıklarımı atıyorum, buruşturuyorum, yırtıyorum, bir yerlerde unutuyorum ama yine de defterler dolusu kutularım var, içlerinde farklı renklerde sayfaları olan bloknotlar, not kartonları, hatta çizgili not kâğıtları var.

Bana yardım eden ipuçlarının düzensiz çeşitliliği, anımsatıcı olarak yardımıma koşuyor; Çünkü o aradığım notu Londra'daki bir otelin antetli kâğıdına karaladığımı, bilmem şu bölümün ilk sayfasının taslağının çalışma odamda çizgili soluk mavi bir indeks kartına, Mont Blanc marka dolmakalemle yazıldığını, bu arada sonraki bölümün başlangıç aşamasında sayfiyede, geri dönüşümlü bir kâğıdın arkasında kaleme alındığını hatırlıyorum..."

 

10. "Bugün bana birileri kozmik bir felaketin evreni yok edeceğini söylese, yani bugün yazdığımı yarın okuyacak hiç kimse kalmazsa, yine de yazar mıyım.?"

 "...İl anda buna hayır yanıtını veriyorum. Kimse beni okuyamayacaksa neden yazayım ki.?

İkinci anda yanıtım evet oluyor ama sadece galaksilerin yaşadığı felaketlerde birkaç yıldızın hayatta kalabileceğine ve yarın bir gün birilerinin benim göstergelerimin sırrını çözebileceğine yönelik umutsuz inancım yüzünden..."

 

11. "O halde, Kıyamet'in eşiğindeyken bile yazmanın hâlâ bir anlamı var..."

"...Gelecekteki bir okura yönelmeyi beceremeyen kişi mutsuz ve umutsuzdur."

 

Ökkeş Bölükbaşı, İstanbul – Mart.2017 okkesb61@gmail.com,

http://www.medyagunebakis.com/ - okkesb@turkfreezone.com,

https://twitter.com/okkesb E.mail: okkesb@telmar.net,

https://www.facebook.com/okkes.bolukbasi,- okkesb@gmail.com,

Ökkeş Bölükbaşı, İstanbul – Mart.2017 okkesb61@gmail.com,

 

UMBERTO ECO HAYATINI KAYBETTİ

D. 5 Ocak 1932 --- Ö. 19 Şubat 2016

1932 Yılında İtalya’nın Alessandria Kentinde Doğan Umberto Eco Dünya Edebiyatına Değerli Eserler Kazandırdı...

 

1932 yılında İtalya’nın Alessandria kentinde doğan Umberto Eco Umberto Eco 84 yaşında hayatını kaybetti.

Edebiyat alanında verdiği eserlerle tanınsa da aynı zamanda bir bilim insanıydı. Ortaçağ ve göstergebilim uzmanı olan Umberto Eco 1971 yılından ölümüne kadar Bologna Üniversitesi'nde öğretim üyesiydi. Gülün Adı ve Foucault Sarkacı gibi romanları tüm dünyada tanınmasını sağlamıştı.

Umberto Eco, yüksek lisans ve doktora çalışmalarını Thomasçılık akımı ve bu akımın estetik anlayışı üzerine yaptı. Tarihçi, filozof, Orta Çağ uzmanı, James Joyce üzerine derin araştırmalar yaptı.

Bir söyleşisinde "Ben Felsefeciyim; Romanlarımı Sadece Haftasonları Yazarım" demişti.

1962'de Torino Üniversitesi'nde doçent, 1969'da ise Floransa Üniversitesi'nde görsel iletişim dalında profesör oldu. 1971'de Bologna Üniversitesi'ne geçti ve 1975 yılında bu üniversitenin Gösteri ve İletişim Bilimleri Enstitüsü'nün başına getirildi.

AYRINTILARIN ANLAMI

Roland Barthes'tan sonra, "Ayrıntıların Anlamı" ya da  "Ayrıntıların Sosyolojisi" adı verilen bir anlayışın önemli köşe taşlarından birisi olan Umberto Eco'nun pek çok eseri Türkiye'de yayınlandı.

Kasım 2005 ve Haziran 2008 tarihlerinde ABD'den Foreign Policy ve İngiltere'den Prospect dergilerinin internet üzerinden okuyucu anketleri ile oluşturduğu dünyanın ilk 100 entelektüeli listelerinde, 2005 yılında 2., 2008 yılında 14. sırada yer aldı.

İlk romanı Gülün Adı 1980'de yayımlanmıştı. Türkçeye 1986’da Can Yayınları tarafından çevrildi. 

Roman 1986’da Fransalı yönetmen Jean-Jacques Annaud tarafından sinemaya aktarıldı ve Sean Connery filmde başrolü oynadı.

Son kitabı 'Numero Zero' 2015 yılının Mart ayında yayınlamıştı. Umberto Eco bu romanında Mussolini ve sevgilisinin 1945'te Como Gölü'nde vurulması ve 1992 yılında Milan'da yaşayan Colonna isimli yazar hakkındaki hikayeleri anlatmıştı.

ESERLERİ

Gülün Adı (Can Yayınları, 1986)

Alımlama Göstergebilimi (Düzlem Yayınları, 1991)

Foucault Sarkacı (Can Yayınları, 1992)

Günlük Yaşam'dan Sanata (Adam Yayıncılık, 1993)

Önceki Günün Adası (Can Yayınları, 1995)

Ormanlarında Altı Gezinti (Can Yayınları, 1995)

Avrupa Kültüründe Kusursuz Dil Arayışı (Afa Yayınları, 1995)

Ortaçağı Düşlemek (Can Yayınları, 1996)

Yorum ve Aşırı Yorum (Can Yayınları, 1996)

Somon Balığıyla Yolculuk (Can Yayınları, 1997)

Yanlış Okumalar (Can Yayınları, 1997)

Beş Ahlak Yazısı (Can Yayınları, 1998)

Ortaçağ Estetiğinde Sanat ve Güzellik (Can Yayınları, 1998)

Açık Yapıt (Can Yayınları, 2001)

Zamanların Sonu Üstüne Söyleşiler (Yapı Kredi Yayınları, 2001)

Baudolino (Doğan Kitap, 2003)

İnanç ya da İnançsızlık (1001 Kitap, 2005)

Kraliçe Loana'nın Gizemli Alevi (Doğan Kitap, 2005)

Cecü'nün Yer Cüceleri (Yapı Kredi Yayınları, 2006)

Güzelliğin Tarihi (Doğan Kitap, 2006)

Çirkinliğin Tarihi (Doğan Kitap, 2009)

Kitaplardan Kurtulabileceğinizi Sanmayın (Umberto Eco ve Jean-Claude Carriere'in Sohbetleri) (Can Yayınları, 2010)

Prag Mezarlığı (Doğan Kitap, 2011)

Sıfır Sayı (Doğan Kitap, 2015)

Ökkeş Bölükbaşı, İstanbul – Mart.2017 okkesb61@gmail.com,

http://www.medyagunebakis.com/ - okkesb@turkfreezone.com,

https://twitter.com/okkesb E.mail: okkesb@telmar.net,

https://www.facebook.com/okkes.bolukbasi,- okkesb@gmail.com,

Ökkeş Bölükbaşı, İstanbul – Mart.2017 okkesb61@gmail.com,



 

Diğer Haberler

  • DARBE KİMDEN GELİRSE GELSİN KARŞIYIZ..
  • TRABZONLULAR BİRLEŞİNİZ
  • SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI…
  • KUL VE MAHLÛKAT HAKKI..
  • ADAM OLMAK–OLAMAMAK VE GAZETECİLİK
  • SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI..
  • DERNEKLER KANUNUNA MUHALEFET
  • TrabzonSporKlübü

    Nasa

    Kentim_İstanbul

    Doga_İcin_Sanat

    ABD_USA

    Department_State

    TelerehberCom

    Google_Blog

    Kemencemin_Sesi

    Kafkas_Music

    Horon_Hause

    Vakıf_Ay

    Dogal Hayatı_Koruma

    Seffaflık_Dernegi

    Telerehber

    Sosyal_Medya

    E-Devlet

    Türkiye Cumhuriyeti

    BACK TO TOP