MOLOKAN, MOLOKANİZM, MALAKANLAR.!
Vicdani
Retçiliğin Başlangıcı, Tarihsel, Sosyal Kökeni ve Molokanlar
Tarihi boyunca bir çok etnik gruba ev sahipliği yapan Kars’ta yaşamış ve bu
gün sadece Türkiye’de ki koşulları kabul ederek (Kars ve İstanbul) kalan bir
avuç azınlık.
Malakanlar, kökleri Rusya’ya dayanan bir topluluktur. 1800’lü
yılların başında Rus Çarı Deli Petro, dini inançları gereği haftada sadece iki
gün süt içme yasağı getirince buna karşı çıkıp her gün süt içmek isteyen,
Rusların “Süt İçenler” anlamına gelen “Molokan”diye adlandırıp önce Kafkasya’ya sonra Osmanlı
imparatorluğuna sürdükleri ve Molokanizm’i bir hayat felsefesi olarak kabul eden insanlardır.
Molokanizm, Ortodoks Kilisesinden ayrılmış bir tarikattır.
28 Mart 1805 yılında başlayan bu ayrılış, 22 Mart 1809 yılına kadar sürdü.
Malakanlar o dönemlerde Ruslar´la
bir anlaşmazlığa düşerler.
Rusların inancına göre, haftada sadece iki gün süt içme geleneği vardı.
Malakanlar ise; bu inanca itiraz ederek haftanın her gününde süt
içilebileceğini savunuyorlardı.
Zaten Rusçada Moloko kelimesi süt, Molokan ise süt içen anlamına
gelir.
1682 yılında Ortodoks Kilisesi’nden bu sebeple ayrılan bu insanlar önce
Kafkasya’nın kuzeyine daha sonra da Osmanlı ve İran sınırları boyunca Tiflis,
Erivan ve Bakü eyaletlerine yerleştirildiler.
1876-1877 Osmanlı-Rus Savaşlarının ardından, Ruslar tarafından Kars’a
yerleştirilen bu insanlar uzun yıllar burada kaldıktan sonra başta ABD ve
Avustralya olmak üzere diğer ülkelere yerleşmişlerdir. Türkiye´de sayıları az
da olsa Kars ve İstanbul´da yaşamaktadırlar.
Kendileri Esasen İlk Savaş Karşıtı İnsanlardandır.
Hiçbir Malakan, inancı gereği eline silah almıyor. Böylesi durumlarda
da savaşmak yerine gitmeyi tercih ediyor.
Bu durumda gerek 1921’de ilk göçle gidenler, gerekse 1962’de gidenler geri
geleceklerine söz verseler de bir daha geri gelmiyorlar.
1805’ten 1830’a kadar Ortodoks Kilisesi tarafından rahat bırakılmayan Malakanlar, Türkiye ve İran’la hudut olan Tiflis, Erivan, Gence ve Şamahi
eyaletlerinin topraklarına yerleştirilmişler.
1878’ten 1917’ye değin geçen sürede de bugünkü Kars’a yakın yollar üzerine
yerleştirilmişler.
Malakan’ların Bolşeviklere ve
Türkiye Komünist Partisi’ne olan yakınlıkları sebebiyetiyle, Türkiye hükümeti
ve askeri çevreler de rahatsızlıklar başlayınca ilk kopuşlar da başlıyor.
20 Ocak 1921 tarihi itibariyle Türkiye’yi terk etmeyenlerin askere
alınacakları haberiyle birlikte, Sovyet Rusya topraklarına dönüş başlıyor.
Zorunlu askerliği kabul edip kalmaya karar verenlerse 1962 yılına gelince
ayrılıyorlar topraklardan.
1962’de son kalan 1500 Malakan da gidiyor. Bugün, çoğu eski Sovyet toprakları başta
olmak üzere Amerika, Kanada, Avustralya ve Yeni Zelanda’da yaşıyorlar.
Prof. Dr. Orhan
Türkdoğan, Malakanların Toplumsal Yapısı
@ #Medya Günebakış
Ökkeş
Bölükbaşı, İstanbul – Eylül.2017 – okkesb61@gmail.com,
http://www.medyagunebakis.com/ –– okkesb@turkfreezone.com,
https://twitter.com/okkesb ––––––– E.mail: okkesb@telmar.net,
https://www.facebook.com/okkes.bolukbasi,- okkesb@gmail.com,
Ökkeş Bölükbaşı, İstanbul –
Eylül.2017 – okkesb61@gmail.com,
Tags; Kura Çözüldü, Bir Şehrin Çığlığı, Yayınevlerinde, Kura Çözüldü Ve,
Bir Şehrin Çığlıkları, Gökyüzüne Yükseldi, Bu Roman, Kura Boyunda, Köyler Kuran
Rumların, Gülüşleri Çığlığa, Dönüşen Ermenilerin, Romanıdır, Kenan Karabağ, Soluksuz
Okunacak, Bir Roman, medyagunebakis.com,
Kenan Karabağ
alper0396@gmail.com
Kura Çözüldü 3 Kızaktaki
Ölü...
Yayın hazırlığı sürüyor. Ardahan'in solan renkleri.
Malakanlar ve Dukhoborlar... Kura köprüsünde şehre veda eden son Ermeniler...
Gürcülerin gidisi... Beberek köyünde bir evde islenen insanlık sucu ve Rumların
göçü... Deli Halid Paşa'nın şehre girişi Ardahan kongreleri... Trabzon'dan bir
çığlık Maria Suphi ilk defa... Telli Ana'nın kitaba vedası... Celil Beyin son
anları ve Asur'un hikayesi...Haziran'da kitapçılarda...
|