20.11.2018
 
 
Kategoriler
   Güncel Haber
   İstanbul Haber
   Dünya Haber
   Trabzon-K.Maraş
   Eğitim-Kültür-Sanat
   Siyaset-Politika
   Çevre-Doğa-Turizm
   Sosyal Yaşam
   Söyleşi - Araştırma
   Sağlık - Gıda
   Spor-Golf -Tenis-Boks
   Sinema-Tiyatro-Dizi-Film
   Konuk Yazarlar
   Ekonomik Bakış
   Hukuksal Bakış
   Magazin-Aktüel
   Reklam-İlan-Satış
   Bilim-Teknoloji-Zirve
   Sosyal Bakış
   Toplumsal Bakış
   Tarihsel Bakış
   Müzik Magazin
   Medyatik.Bakış
   Cevap Hakkı
   Black Sea
   Arşiv

Yazarlar
Bizden.Size

Ökkeş BÖLÜKBAŞI
SÜLEYMANNÂME & ATLAR, HATLAR SERGİSİ AÇILDI
Tüm yazıları..
DOĞAMIZ

Mikdat KADIOĞLU
BULUTLAR
Tüm yazıları..
Hatıralarım

Nuran NUHOĞLU
HEPİMİZ KERKENEZİZ
Tüm yazıları..
Eko-Bakış

Abdurrahman YILDIRIM
Trabzon Turistik Merkez Olur mu.?
Tüm yazıları..
Uzay.Bakış

Musa ALİOĞLU
TRABZON HAVALİMANI
Tüm yazıları..
Tarihten Bir Yaprak

Mahiye MORGÜL
İÇİMİZDEKİ GATTO’LAR & TEVHİD-İ TEDRİSAT
Tüm yazıları..
Hukuksal Bakış

Av. Cemil CAN
SORUMLULARI SAYIYORUM
Tüm yazıları..
Eğitim Kültür Sanat

Emel Vildan Düzenli
TRT - Te. Re. Te. - TRT - Te. Re. Te. - TRT
Tüm yazıları..
68 DENİZ 68

Selçuk Şahin POLAT
68'LİLER VE DOSTLARI.! BASIN VE KAMUOYUNA
Tüm yazıları..
Sosyal Bakış

Fatih BACAK
ANTALYA’DAN TOM JONES GEÇTİ
Tüm yazıları..
Geçmişten Günümüze

Hüseyin IRMAK
CUMHURİYET’E HEP DESTEK, TAM DESTEK
Tüm yazıları..
MEDENİYET

Abdullah GÖZAYDIN
GEZİCİLER, AĞAÇSEVENLER NEREDELER.?
Tüm yazıları..
Sportif Bakış

Tekin KÜÇÜKALİ
HAKSIZLIĞA KARŞI TEK YÜREK
Tüm yazıları..
İstanbul; İstanbul.!

Aslı Didari
DEĞİŞMEYEN İSTANBUL; DEĞİŞME İSTANBUL.!
Tüm yazıları..
Sosyal Bakış

Muhammet Akosman
BİZANS’DA “HAYIR” DİYOR.!.
Tüm yazıları..

Reklamlar
































Döviz Alış Satış
Dolar 1.6387 1.6466
Euro 2.1036 2.1137

    Müzik Magazin >> Manşet Haberler
  ANTALYA’DAN TOM JONES GEÇTİ

  ŞEVVAL SAM'IN SİNGLE MÜJDESİ

  MANSUR RAHBARİ, ZENOBİA MÜZİKALİ

  BÜLENT SERTTAŞ’IN MELEKLERİ...

  AŞKIN BEYAZ HALİ, AŞK BEYAZI'INDA

  TAŞ PLAK SEVDİĞİ MÜZİĞİ ÇALAR.!

  MURAT BOZ BAYRAM ÖNCESİ İSTANBUL'DA

  GÖKSEL'DEN AÇIKHAVADA MÜZİK ZİYAFETİ

  EMRE AYDIN BURALAR YALAN DEDİ

  ARABESK.! KÜLTÜREL GECİKME...

  SİEMENS OPERA YARIŞMASI ÖDÜLLERİ

  NADİDE SULTAN & SİREL'DEN.!

  SUADİYE SEKSİ GÖRÜNMEYİ SEVİYOR

  ALİŞAN YUVAYA DÖNDÜ & DEMET İN PIRLANTASI.!

  YOLUN YARISI MÜZİKLE GEÇEN 35 YIL

    ARABESK.! KÜLTÜREL GECİKME...
HABERİ PAYLAŞ : Google'da Paylaş



ARABESK.! KÜLTÜREL GECİKME...

Arabesk; Maddi Kültür Öğeleri İle Manevi Kültür Öğeleri Arasında Meydana Gelen Boşluktur.


1- Arabesk Nedir.? 

Türk Dil Kurumu, “Arap müziğini andıran, genellikle karamsarlığı konu edinen bir müzik türü” olarak açıklıyor bu sözcüğü ama elbette bu kadarla sınırlı değil; dahası var: 
Mimarî bir terim, bir işleme sanatı, temel bale pozisyonlarından biri, 1988 tarihli çok komik bir Ertem Eğilmez filmi, 2002’de yayınlanan Emel albümünün adı… Liste uzatılabilir. Üzerine kitaplar yazıldı, araştırmalar yapıldı. Bunu bir müzik türü olarak kabul etmeyenler, ‘iğrenç’ ya da yoz bulanlar var. Giderek bir yaşam biçimine dönüşmesi, bir kültür haline gelmesi kaçınılmazdı. 
2- Nasıl Çıkmıştır.? 

Rivayet muhtelif. Radyolardaki alaturka yasağı sırasında, klasik müzikten bunalanların istasyon arama düğmesini kıvırırken sevdikleri ve kendilerine yakın hissettikleri Arap radyolarından bu müziğin yayıldığını düşünenler de var, bunu, bir dönem ortalığı kaplayan Mısır filmlerinin kalıcı arazı olarak bulanlar da. Seviliyor ya da sevilmiyor, ortası yok. Kaynağına dair rivayetler, biraz da ona karşı alınacak tavırla şekilleniyor. 
3- Arabesk Hep Başımızda Mıydı.? 

Kuluçka dönemi bir yana, bu türle 60’ların sonunda tanıştık, 70’lerde kendisiyle hemhal olduk. 80’lere doğru pop dâhil her şeyi etkisi altına aldı, 12 Eylül darbesi sonrasında zirveye çıktı. 90’larda kendi kabuğuna çekildi, şimdi yeniden inşa ediliyor. Arabeske, ‘cumhuriyet tarihinin en uzun soluklu türü demek yanlış olmayacak. 
4- Günümüzde Arabeskin Durumu Nedir.? 

Ehlileştirilmeye çalışılıyor. Şevval Sam, Işın Karaca gibiler ‘arabesk’ albüm yaparken Müslüm Gürses rock sularına çekiliyor. Pop ve rock’a bulaşmış arabesk sosu da cabası! Artık büyük ‘yıldız’ yok, olanlar sermayeden yiyor. Ancak bu, arabeskin bittiği anlamına gelmemeli: Form değiştirdi sadece; etkisi sürüyor. Her an Hakan Taşıyan gibi ‘yeni’ bir yıldız çıkabilir. 
5- Arabesk Ne Zaman Dinlenir.? 

Genellikle mutsuzken. Turgut Özal’ın “koy bir kaset Semra, neşemizi bulalım” cümlesinden sonra bir arabesk kaset dinlemesi sizi yanıltmasın; neşelenmek için arabesk şarkılar dinlenmez. Bu durumu ‘hastalık’ olarak nitelendirenler var; tartışmaların çıkış noktası bu. 
6- Dinlerken Ne İçilir.? 

Bir şey içmek şart değil elbet. Genellikle alkollü içkiler tüketilir, arabesk dinlerken ayran ya da çay içilmez. Rakı, ucuz şarap ve bira, tercih edilen içkiler. Votka, viski gibi ‘pahalı’ içkiler ise en tercih edilmeyenler. 
7- Arabesk İnsanı Sadece Karamsarlığa mı İter.? 

Hayır. İsyan da ettirir. Bu, genelde Allah’a ve insanı o hale getiren kadere isyandır, bu anlamda karamsarlığı destekler ama arada (bilhassa yoksulluğa ve işsizliğe karşı) ses yükseldiğinde, ‘devrimci’ söyleme taş çıkartan dizeler de çıkar arabesk şarkılardan… 
8- Arabesk Kötü müdür.? 

Bu, yıllardır tartışılan bir şey. 80’lerde paneller ve açık oturumlar düzenlenmişti bu mevzuda, şimdi sosyal medyada tartışılıyor. Bu satırların yazarına göre arabesk iyi ama Fazıl Say’a ve onun gibi düşüwnenlere göre kötü. İyiliği/kötülüğü bir yana, çok sevilen bir tür. 
9- Neden ‘Minibüs Müziği’ Derler.? 

Arabesk varoşlarda sevildi. Göçle büyük şehre gelen insanların dertlerini anlatıyordu. Şehre çalışmaya gidenler, minibüslerdeki pikaplarda arabeskçilerin 45’liklerini dinliyordu. O dönem buna istinaden ‘minibüs müziği’ denildi, öyle kaldı. 
10- Yıllarca Arabeskin Yok Sayılması, Bu Türün Gelişimini Etkiledi Mi.? 

Pek etkilemedi. TRT tek kanalken arabesk söyleyen şarkıcılar ekrana çıkamazdı. Ancak bu dönemde arabesk plaklar memleket sathında çok satıyordu. Bu yasağa rağmen, her yılbaşının ağır topu (bir lütuf gibi) Orhan Gencebay olurdu. Kibariye’nin “Kimbilir”le (üstelik arabeskin en ‘tu-kaka’ zamanında) bir yılbaşı gecesi TRT ekranlarında parladığını unutmayalım. Arabesk – devlet ilişkisi tuhaftı, 80’den sonra bu tuhaflık ortadan kalktı. 


Fatih Bacak, Antalya –  Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com,

http://www.medyagunebakis.com/ – mail: okkesb61@gmail.com,

https://twitter.com/okkesb – web: http://www.trabmarder.org,

https://www.facebook.com/okkes.bolukbasi,-okkesb@telmar.net

Fatih Bacak, Antalya –  Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com

   
Arabeskin ‘yıldız’ları: 
Bergen: ‘

Acıların Kadını’ sıfatını hak eden bir büyük yıldızdır. Pavyonda yetişti, orada eşi tarafından öldürüldü. Yüzündeki kezzap yarasını saçlarıyla kapatıyordu; aklımızdaki fotoğrafı budur. 
Esengül: 

24 yaşında şaibeli bir trafik kazasına kurban gittiğinde döneminin en büyük isimlerindendi. 
Ferdi Tayfur: Gurbetçilerin gözdesi, Adanalı Ferdi ‘abi’. Siyasete bulaşmadı, aşk ve yoksulluk acılarını dile getirdi şarkılarında. Yanık sesiyle diğerlerinden ayrılıyor. 
Gülden Karaböcek: 

Sadece “Dilek Taşı” değil, tüm şarkılarıyla kalpleri titretti. Bilhassa 70’lerin sonunda en çok dinlenenlerdendi. 
Hakkı Bulut: 

Gecekonduları anlattığı şarkısıyla suçlanan ve hapse giren tek arabeskçidir. Şarkılarında hep bir isyan var. Sadece dertlilerin değil, yoksuların sesi oldu. 
İbrahim Tatlıses: 

İnşaat işçiliğinden ‘imparator’luğa uzanan hikâyesi hep çok ilgi gördü. Çok güçlü, bunun için çok düşmanı var. Şarkılarından çok vukuatlarıyla konuşulması bundandır. 
Kibariye: 

Bizden biri. Bunca sevilmesinin en büyük sebebi budur. Söyleyişinin kusursuzluğu bilimsel olarak ispatlanmış durumda. 
Mine Koşan: 

Sadece Türkiye ’nin değil, Ortadoğu ’nun en büyük yıldızlarından. 70’lerin ortasından itibaren en çok dinlenen seslerdendi. Suskun olması bunu değiştirmiyor. 
Müslüm Gürses: 

Arabeskin en büyük figürlerindendir. Bizim Müslüm. Hayranları bir acayip: Kendini jiletleme meselesi, onunla ortaya çıktı. Son dönemdeki ehileştirme çabaları biraz da bununla alakalı. 
Orhan Gencebay: 

Kendini arabeskçi olarak görmüyor ama bu türün ilk yıldızlarından. Hâlâ zirvede.

    

Fatih Bacak, Antalya –  Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com,

http://www.medyagunebakis.com/ – mail: okkesb61@gmail.com,

https://twitter.com/okkesb – web: http://www.trabmarder.org,

https://www.facebook.com/okkes.bolukbasi,-okkesb@telmar.net

Fatih Bacak, Antalya –  Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com

  


KÜLTÜREL GECİKME... ARABESK...

Maddi Kültür Ögeleri ile Manevi Kültür Ögesi arasında meydana gelen boşluktur. Kültürel gecikmenin yaratmış olduğu toplumsal uyumsuzluğa verilebilecek en ilgi çekici örnek " ARABESK YAŞAM TARZI " dır. Arabesk...

Geçiş sürecinde sosyal çözülmenin yaratmış olduğu toplumsal uyuşmazlığı ifade etmektedir. Maddi kültür ögesi olan kitle ulaşım ve iletişim araçlarında ki ilerleme yatay hareketliliği kolaylaştırmış ve hızlandırmış, bunun sonucunda kentlere akın olmuştur.

Arabesk... Kimi  zaman acı veren duygularımıza rehberlik eder, kimi zamanda hayata dört koldan sarılmayı... Türkiye”de kavramlar kargaşası yaşanmakadır. Bunun nedeni öz kültürden uzaklaşma, hızlı ve yoğun değişen teknolojik ve kültürel yapı. Gerekse batılılaşmanın getirdiği bir takım kimlik bunalımları sanatsal boyutu haricinde sosyolojik ve tarihsel açıdan ele almamız gerekir.

 

Arabesk  Gelişim ve değişimin çok yoğun yaşandığı yıllardır. Popülizm doruğa çıkmıştır.   Gecekondu değil varoş kavramı yerleşmiştir.   Arabesk müzik ise varoş müziği olarak adlandırılmıştır.  Müzikten ziyade sanatçılardan kaynaklanan bir yozlaşmadır. 

Fatih Bacak... Bilim Uzmanı... Arabesk Müzik Yazarı

 


Fatih Bacak, Antalya –  Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com,

http://www.medyagunebakis.com/ – mail: okkesb61@gmail.com,

https://twitter.com/okkesb – web: http://www.trabmarder.org,

https://www.facebook.com/okkes.bolukbasi,-okkesb@telmar.net

Fatih Bacak, Antalya –  Temmuz.2016 – fb.antalya007@gmail.com,

    Diğer Haberler
  • ANTALYA’DAN TOM JONES GEÇTİ
  • ŞEVVAL SAM'IN SİNGLE MÜJDESİ
  • MANSUR RAHBARİ, ZENOBİA MÜZİKALİ
  • BÜLENT SERTTAŞ’IN MELEKLERİ...
  • AŞKIN BEYAZ HALİ, AŞK BEYAZI'INDA
  • TAŞ PLAK SEVDİĞİ MÜZİĞİ ÇALAR.!
  • MURAT BOZ BAYRAM ÖNCESİ İSTANBUL'DA
  • GÖKSEL'DEN AÇIKHAVADA MÜZİK ZİYAFETİ
  • EMRE AYDIN BURALAR YALAN DEDİ
  • ARABESK.! KÜLTÜREL GECİKME...






























  • Editörden

    TRABZONLULAR BİRLEŞİNİZ

    Trabzonlular Birleşiniz. Trabzonlu İşadamları, İşkadınları, Çalışanlar, Genç Kızlar-Erkekler, Okuyan çocuklar Birlik ve Bütünlüğü Sağlamak Sizin Ellerinizde..!
    Devamı..
    Son Dakika
      - ANTALYA’DAN TOM JONES GE
      - ŞEVVAL SAM'IN SİNGLE MÜJD
      - MANSUR RAHBARİ, ZENOBİA M
      - BÜLENT SERTTAŞ’IN MELEKLE
      - AŞKIN BEYAZ HALİ, AŞK BE
      - TAŞ PLAK SEVDİĞİ MÜZİĞİ Ç
      - MURAT BOZ BAYRAM ÖNCESİ İ
      - GÖKSEL'DEN AÇIKHAVADA MÜZ
      - EMRE AYDIN BURALAR YALAN
      - ARABESK.! KÜLTÜREL GECİKM
      - SİEMENS OPERA YARIŞMASI Ö
      - NADİDE SULTAN & SİREL'DEN
      - SUADİYE SEKSİ GÖRÜNMEYİ S
      - ALİŞAN YUVAYA DÖNDÜ & DEM
      - YOLUN YARISI MÜZİKLE GEÇE
      - GÜÇLÜ SOYDEMİR FANTAZİ&AR
      - EMRE AYDIN'IN HAYALİ GERÇ
      - HAYALİM DEMET AKALINLA DÜ
      - KADİR; RİNGLERDEN SAHNELE
      - YAŞAR & CÜNEYT DÜETİ “GE


    Günün Sözü

    HÜKÜMETLERİN İCRAATI MENFİ OLUP DA MİLLET İTİRAZ ETMEZ VE İKTİDARI DÜŞÜRMEZSE BÜTÜN KUSUR VE KABAHATLERE KATILMIŞ DEMEKTİR.

    M.K. ATATÜRK


    Anket
    KÜRESEL EKONOMİK KRİZ
    TEĞET GEÇTİ
    DELDİ GEÇMEDİ





    Reklamlar














































     



    © 2009 Bu Site Ökkeş BÖLÜKBAŞI tarafından hazırlanmakta ve yayınlanmaktadır.
    Her hakkı saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.